Suuri rauha ja pelottomuus

Olen tämän vuoden ajan elänyt vaikeita päiviä lävitse. Siitä huolimatta olen kokenut suurta rauhaa ja suurta pelottomuutta. Niitä on mahdollista kokea Herran Jeesuksen yhteydessä. Uskon elämän alussa en heti tähän päässyt, mutta Herran johdatuksessa Herran tiellä eteenpäin rientämällä ja Herraa palvelemalla olen ne saavuttanut.

"Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat" (Ps. 23:1-4).

Useilla ihmisillä on epätodellinen kuva elämästä täällä syntiinlangenneessa maailmassa. Paljon tuodaan sitä, että elämä olisi unelmaelämää. Todellisuudessa elämään täällä maan päällä sisältyy jokaisella myös kärsimystä ja vaikeita asioita; välillä vaelletaan pimeässä laaksossa.

Parhaan mahdollisen elämän täällä voi saada Herran Jeesuksen yhteydessä. Pimeätkin laaksot vaikuttavat Herran omien parhaaksi.

Kun pääsee parannuksessa eläneenä ja Raamatun sanan mukaan kilvoitelleena Jumalan valtakuntaan, silloin kärsimykset loppuvat. Siellä on iankaikkisesti parempi olla kuin ihmisten epätodellisissa ja usein syntisissä tai turhissa unelmissa, jotka harvoin oikeasti edes toteutuvat.

Unelmissa elämällä jää tämä hetki elämättä. Jeesuksen seuraajana voi tässä hetkessä kokea suurta rauhaa ja pelottomuutta, myös iloa ja onnea, vaikka samaan aikaan elämässä olisikin vaikeita tilanteita. Välillä on pahoja päiviä, välillä hyviä (Saarn. 7:15, 1. Piet. 3:10-12). Hyviäkin päiviä olen paljon saanut kokea uskon tietä eteenpäin vaeltaessa.

En suinkaan ole katkera Jumalalle näistä päivistä, vaan päinvastoin kiitollinen.

"Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule" (Ps. 119:165).

"...ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa" (1. Tim 3:13).

Ville Rantanen
Lokakuu, 2023