Sain tulla Jeesuksen tykö jo nuorena

Iisakki Heiskari

Olin vielä pieni, en montakaan vuotta vanha, kun äitini tuli uskoon Jeesukseen. Äitini uskoontulon johdosta hengelliset asiat tulivat lähelle minuakin.

Sain käydä äidin mukana seurakunnan tilaisuuksissa, leireillä ja pyhäkoulussa. Kuulin paljon Jeesuksesta ja Raamatusta ja samalla Jumala teki työtään sisimmässäni. Lapsena on helpompi ottaa Jeesus vastaan. Jeesus sanookin Raamatussa: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" ja: "joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle" (Mark. 10:14-15).

Raamattu puhuu etsikkopäivästä ja etsikkoajasta. Se on aika, jolloin Jumala vetää ihmistä puoleensa. Sain Jumalan armosta etsikonajan jo lapsuudessa. Jumala puhutteli minua evankeliumin julistuksen, uskoontulotodistusten ja hengellisten laulujen kautta.

Kiitos Herralle, että sain ottaa hänen kutsunsa vastaan ja että etsikkoaikani päättyi uskoontuloon. Se tapahtui eräällä seurakunnan leirillä, iltahetkessä. Lauloimme hengellisiä lauluja ja varmasti luimme Raamattua. Oli myös mahdollisuus rukoilla penkin ääressä polvillaan. Rohkaisin mieleni, polvistuin rukoukseen ja sanoin suunnilleen: "Minäkin haluaisin tulla uskoon". Puolestani rukoiltiin samalla, kun lauluja laulettiin taustalla. Herra Jeesus huomioitsi ymmärrykseni ja kaipaukseni ja ilmestyi. Rukoiltuamme minulla oli varmuus siitä, että nyt olen saanut tulla uskoon. Henki todisti minussa, että olin Jumalan lapsi (Room. 8:16). Jälkeenpäin olen ymmärtänyt syntyneeni uudesti ylhäältä tuossa rukoushetkessä (Joh. 3:3).

Uskoontuloni jälkeen ymmärsin, että Jumalan tahto Raamatun mukaan on ottaa vastaan kaste upottamalla (Mark. 16:16, Ap.t. 22:16). Otin yhteyttä seurakunnan vanhemmistoon ja keskustelimme asiasta. Olin tullut uskoon, tehnyt parannuksen ja minulla oli riittävä ymmärrys, joten esteitä kasteelle ei ollut. Niinpä minut kastettiin Tampereella eräänä talvena lapsuuden ja nuoruuden taitteessa ja sain liittyä Tampereen Paikallisseurakuntaan jäseneksi.

Kaste on Raamatun mukaan uskonelämän ensiaskelia, jonka jälkeen kuljetaan Jeesuksen seuraajana Herran ja toisten uskovien yhteydessä. Minäkin olen saanut tällä tiellä kulkea jo joitakin vuosia. Herra on pitänyt huolta ja antanut elämään sisällön, ilon ja mielenkiinnon. Luen innokkaasti Raamattua, rukoilen ja olen tiiviisti mukana seurakunnan tilaisuuksissa ja tapahtumissa ja vien eteenpäin evankeliumia Jeesuksesta.

Uskovan elämään kuuluu Raamatun mukainen vaellus. Eri elämäntilanteissa ja kysymyksissä olen valinnut sen, mitä Jumala sanassaan ohjaa joko tekemään tai jättämään tekemättä. Jeesuksen omana olen varjeltunut monelta elämää rikkovalta valinnalta ja kokeilulta, joita yleensä juuri nuoruusvuosina tehdään. Hänen kanssaan on ollut turvallista vaeltaa. "Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla..." (Ps. 91:4).

Olen saanut Herralta myös johdatuksen ja avun elämän tilanteisiin. Menneet vuodet ovat sisältäneet mm. koulu- ja työasioihin liittyviä kysymyksiä, joita olen kantanut rukouksin Jeesukselle myös seurakunnan kanssa. "...ja heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen" (1. Piet. 5:7). Tätäkin Raamatunkohtaa olen saanut elää todeksi. Herra on pitänyt huolen auttaen opiskeluissa ja johdattaen työpaikka-asioissa. Tilanne toisensa jälkeen rukousaiheet ovat muuttuneet kiitosaiheiksi. Olen saanut nähdä, että Jumalalla on valta avata ovet tahtonsa mukaan (Ilm. 3:7). Tälläkin tavoin luottamus Jeesukseen on kasvanut.

Ymmärrän, ettei ole samantekevää, elänkö lyhyen, ainoan elämäni Jeesuksen kanssa vai ilman häntä. Raamatun mukaan jokainen joutuu vastaamaan elämästään ja valinnoistaan tämän elämän jälkeen Jumalan edessä.

Jumala rakkaudessaan haluaa ihmisen omakseen jo nuorena (Saarn. 12:1). Ilman Jumalan hyvää tietä ihminen rakentaa elämänsä mutkaiseksi (Saarn. 7:30). Jos Jeesus kutsuu sinua, ota hänet vastaan ja anna hänelle elämäsi. Et joudu kerran heräämään siihen, että elämä vilahti ohi eikä jäänyt käteen mitään. Jumalalla on hyvä suunnitelma jokaisen ihmisen elämään. Itse tahdon tehdä matkani Raamatun viitoittamalla uskovan tiellä saadakseni Isältä yltäkylläisen elämän ja astuakseni kerran taivaan porteista sisälle.

Iisakki Heiskari
9.12.2019