Terveiset lasten ja nuorten hengelliseltä kesäleiriltä 2016

Kesäleiri on sana, joka saa sydämen sykähtämään ja tuo mieleen monia asioita: savun tuoksun nuotiolla, kesäaamun raikkauden, leirin hiljentymisen hetken, kun kaikki kaivautuvat illan viiletessä makuupussin lämpöön, lasten äänet ja innon kaikessa.

Tänäkin vuonna saimme kokea yhdessä tuon kaiken ja paljon muuta.

Kannattaako lasten ja nuorten hengellinen leiri järjestää?

Kesäleiri on seurakunnalta suuri ponnistus monella tapaa. Siksi onkin hyvä aina välillä kysyä kannattaako leiri järjestää vai olisiko parempi panostaa johonkin muuhun?

Vastaus on selkeä ja varma: leiri kannattaa ehdottomasti järjestää. Miksi?

  • Leiri tarjoaa erinomaisen tilaisuuden kohdata meidän Herraamme ja pitää esillä evankeliumin ilosanomaa: Jeesus on kuollut meidän puolestamme ja tarjoaa meille pelastusta, elämää Hänen yhteydessään ja iankaikkista elämää.

    "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" (Joh. 1:29).

  • Lapsuuden ja nuoruuden vuodet ovat elämän tärkeintä aikaa: mitä aikaisemmin ihminen antaa elämänsä Herralle, sitä paremmin hän välttyy siltä, että syntielämä lähtee viemään häntä mennessään. Nuorena tehdään myös monet tärkeät valinnat, jotka voivat vaikuttaa koko elämän ajan. Siksi on tärkeää saada jo varhain tietoa siitä, mitä oikeat, raamatunmukaiset valinnat ovat ja mikä auttaa niitä tekemään.

    "Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea" (San. 22:6).

  • Pitäessämme säännöllisesti pyhäkoulua ja leirejä toimimme myös Jeesuksen meille antaman opetuksen ja esimerkin mukaan.

    "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" (Mark. 10:14).

  • Leiri rakentaa myös seurakuntaa ja seurakuntalaisia: jokainen mukanaolija oppii kantamaan vastuuta tavalla, joka hänelle on mahdollinen.

    "Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta" (1. Kor. 10:24).

    "Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa" (1.Kor. 15:58).

  • Ajan erottaminen muusta elämästä leiriä varten on oikea valinta: Herra siunaa sen virvoittamalla jokaista osallistujaa. Hän tuntee meistä jokaisen ja antaa meille sitä mitä tarvitsemme: opetusta, ojennusta, lohdutusta – yksilöllisesti kunkin elämäntilanteisiin sopivalla tavalla.

    "Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu" (San. 11:25).

Kesäleiri on aikansa elänyt – vai onko?

Jos itse ei ole ollut kesäleirillä voisi helposti ajatella, että yksi kerta riittää, sitten leiri on nähty ja siellä voi olla jopa tylsää. Tuokin ajatus on helppo kumota monen leirin kokemuksella: ei ole kahta samanlaista leiriä.

Joka vuosi tuo uudet leiriläiset: tulee uusia lapsia / nuoria ja toisaalta aiemmilla leireillä olleetkin ovat kasvaneet taas vuoden verran.

Jokainen leiri tuo mukanaan myös aina jotain uutta ja yllättävää myös ohjatun toiminnan osalta. Kun leirin teemana oli herätys, saivat leiriläiset kukin oman herätyskellon. Kun teemana oli "Jeesus on tie ja totuus ja elämä", lauloimme tiestä kertovia hengellisiä lauluja Tielauluvihkosesta, joka oli koottu leiriä varten.

Tänä kesänä yhtenä teemana oli luonto. Teema näkyi leirillä monin tavoin: tutustuttiin Suomessa eläviin kalalajeihin, ongittiin, puhuttiin jokamiehen oikeuksista ja velvollisuuksista sekä etsittiin luonnosta sinne kuulumattomia esineitä. Leiriläiset saivat kukin erilaisen muovisen pienen eläimen ja rakensivat sille erilaisia luonnonantimia käyttäen pesän lasipurkkiin. Taas kerran leiriläisten luovuus yllätti meidät, niin hienoja olivat lopputulokset.

Leirin päätarkoitus

Leiri valmistellaan aina yhtä huolella: joka vuosi rukoillaan leirin puolesta ja kysytään Herralta viisautta leirin järjestämiseen. Leirin päätarkoitus on tulla kohtaamaan Herraa.

Kohtaamisen keskeiset muodot ovat sanasta ammentavat raamattutunti ja pyhäkoulu. Kun raamattutunti toteutetaan esimerkiksi osallistujia askarruttavien uskonelämään liittyvien kysymysten pohjalta, on opetus koko ajan elävää ja mukaansatempaavaa.

Leirin alussa varattiin aikaa kirjoittaa kysymyksiä mieltä askarruttavista kysymyksistä. Kysymykset pantiin kysymyslaatikkoon, josta leirin johtaja valitsi raamattutunneilla käsiteltävät kysymykset niin, että mahdollisimman monta kysymystä ennätettiin käsitellä huolella.

"Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat" (Room. 10:12).

Pyhäkouluhetkissä pienimmät pääsivät tutustumaan luontoon liittyvään Jumalan sanan opetuksiin varsin konkreettisesti seuratessaan mitä muurahaiset tekevät tai lähtemällä sanan ääreen metsäpolulle.

Kiitos Jeesus!

Leiripäivät ovat tapahtumatäyteisiä ja leiri kuluu nopeasti: leiriltä lähdetään kotiin väsyneinä, mutta hyvillä mielin.

Kiitos Jeesus, että saimme taas olla mukana!

Onneksi edessä on tietoisuus siitä, että lokakuukin taas koittaa ja tuo myös leirimuistelot.

Leirin vastuunkantajat