Apostoli Paavalin saarna Ateenassa

Ap. t. 17:15-34

"Ja Paavalin saattajat veivät hänet Ateenaan saakka, ja saatuaan vietäväksi Silaalle ja Timoteukselle käskyn mitä pikimmin tulla hänen luoksensa, he lähtivät sieltä pois. Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja

jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi. Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: 'Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?' Toiset taas sanoivat: 'Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja', koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta. Ja he

ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: 'Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat? Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat.' Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan."

"Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: 'Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja

kaiken. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.' Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen

taiteen ja ajatuksen kuvailema. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista.' Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: 'Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin.'"

"Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä. Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat;

niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs

nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa."

Poimintoja sivuiltamme

Tarkastelimme myös aihetta "Kallis usko" (2. Piet. 1:1); mitä usko on Raamatun mukaan, miten säilytään uskossa, miten uskossa voidaan kasvaa, vahvistua ja mennä eteenpäin? Monet ajassamme ajattelevat uskon olevan vain Jumalan olemassaolon totena pitämistä ja siihen uskomista. Raamattu ilmoittaa uskon olevan kuitenkin mm. "kuuliaisuutta" (Room. 1:5) Herraa kohtaan ja "ojentautumista" (Hebr. 11:1) Hänen tahtonsa mukaan.

Lue kirjoitus "Lasten ja nuorten hengellinen kesäleiri 2010" kokonaisuudessaan täältä.