Seurakunnalle 27.10.2019

Jumalan virta

Jumalan seurakunta on harvoin kovin pitkään 'paikallaan'. Seurakunnan Herra – Jeesus Kristus – vie ja johdattaa päivä päivältä ja askel askeleelta kilvoittelevaa seurakuntaansa määrätietoisesti eri tavoin eteenpäin.

Aivan kuten voimakas ja vedestä tulviva virta puhkoo ja synnyttää uusia uomia – mahdollistaakseen uutta elämää ja kasvua –, niin "vettä täynnä" oleva Jumalan virtakin tekee (Ps. 65:10).

Veljet ja sisaret

Yhden tällaisen uuden uoman avautumisesta kohdallamme tuli tämän viikon alussa – 21.10.2019 – kuluneeksi kaksi täyttä vuotta.

Olimme Herran seurakuntana jo jonkunkin aikaa rukoilleet lisäuomien avautumista – yhä enemmän mahdollisuuksia kokoontua, etsiä Herraa ja pitää esillä Jumalan sanaa ja tahtoa. Herra ei jättänyt vastaamatta kaipaukseemme ja tarpeisiimme.

Tasan kahden vuoden ajan olemme nyt olleet yhäti enemmän mahdollistettuja siihen, mitä olimme kaivanneet ja rukoilleet. Herra avasi sen, mikä on hänelle otollista.

Rikkaat vuodet

Herran avaamassa uomassa on riittänyt vettä.

Herran mahdollistamana seurakunta on paljon rakentunut. Olemme viettäneet paljon rakentavaa aikaa yhdessä. Olemme rukoilleet enemmän. Rakentavia asioita on käyty lävitse runsaasti. Seurakuntaa on rakennettu paljon. Pyhän Raamatun opetuksiin olemme perehtyneet vielä aiempaakin enemmän.

Voimme kiitollisina todeta Jumalan avaaman uoman olleen seurakunnalle suureksi siunaukseksi; olemme saaneet elää ja viettää yhäti rikkaat vuodet.

Uusia uomia

Jumalan virta jatkaa juoksuaan eteenpäin. Uusia uomia puhkeaa; niitä on jo puhjennut ja myös puhkeamassa. Jeesus Kristus, joka "omalla verellänsä on itselleen ansainnut" (Ap. t. 20:28) seurakunnan, jatkaa Jumalan lauman (1. Piet. 5:2) viemistä ja johdattamista eteenpäin.

Rakkaat veljet ja sisaret! Olkaamme tästedeskin elinvoimaisen ja voimakkaan – määrätietoisesti ja kestävästi koko ajan eteenpäin kilvoitelleen – alkuseurakunnan kaltainen seurakunta; alati altis kilvoittelemaan eteenpäin, aina valmis Jumalan virran uusille uomille.

"Sinä pidät maasta huolen, kastelet sen runsaasti, sinä teet sen ylen rikkaaksi. Jumalan virta on vettä täynnä. Sinä valmistat heidän viljansa, sillä niin sinä valmistat maan. Sinä kastelet sen vaot, sinä muhennat sen multapaakut, sadekuuroilla sinä sen pehmität ja siunaat sen laihon. Sinä kaunistat vuoden hyvyydelläsi, ja sinun askeleesi tiukkuvat lihavuutta. Erämaan laitumet tiukkuvat, ja kukkulat vyöttäytyvät riemuun. Kedot verhoutuvat lammaslaumoihin, ja vilja peittää laaksot. Riemuitaan ja lauletaan!" (Ps. 65:10-14).

"Minä puhkaisen purot kalliokukkuloihin, lähteet laaksojen pohjiin; minä muutan erämaan vesilammikoiksi ja hietikon hetteiköksi. Minä kasvatan erämaahan setripuita, akasioita, myrttejä ja öljypuita; minä istutan arolle kypressejä, jalavia ynnä hopeakuusia, jotta he näkisivät ja tietäisivät, huomaisivat ja myös ymmärtäisivät, että Herran käsi on tämän tehnyt, Israelin Pyhä sen luonut" (Jes. 41:18-20).

27.10.2019